پانکراس افراد دیابتی و پیام های تغییر یافته

بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پیام های انسولین تغییر یافته ای دارند. بدن بیماران مبتلا به دیابت یا قادر به ساختن انسولین کافی نیست یا به انسولین پاسخ نمی دهد، انسولین هورمونی است که قند خون را کنترل می کند.

برای اولین بار دانشمندان دریافتند که پیام های انسولین در پانکراس افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تغییر کرده است . این پیام های ناصحیح بروی میزان و کیفیت عملکرد سلولهای بتا (تولید کننده ی انسولین در پانکراس ) تأثیر می گذارند.

این تحقیقات توسط پروفسور Franci Folli در مرکز علوم بهداشت تکزاس در سن آنتونیو و پرفسور Kulkarni از مرکز دیابت Joslin در دانشکده ی پزشکی هاروارد و همکارانش انجام شد.

قبل از این تحقیق، ما می دانستیم که سلولهای بتا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 از بین می روند . بر اساس یافته های تحقیق اخیر مشخص گردید که سلولهای بتا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 سعی در تولید مجدد خود دارند اما به دلیل تغییر پیام های انسولین ، سلولهای جدید نمی توانند در پانکراس تولید یا بازسازی شوند.

در اکثر ارگانهای بدن ، بجز سیستم اعصاب مرکزی سلولهای مرده توسط سلولهای جدید جایگزین می شوند. این موضوع برای سلولهای موجود در پانکراس نیز صحت دارد، زمانی که یک سلول بتا می میرد ، سلول دیگری باید جایگزین آن شود تا عمل تولید انسولین ادامه یابد. اما توانایی تولید مجدد سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از بین رفته است. دانشمندان با بررسی پانکراس یک دهنده ( جسد ) دریافتند که سلولهای بتا نمی توانند در بیماران دیابتی مجدداً تولید شوند زیرا سیگنالهای انسولین تغییر کرده است.

دکتر Folli و دکتر Kulkarni می گویند: عدم توانایی سلولهای بتا برای تولید سلولهای جدید از خودشان، سبب ایجاد مشکل بزرگی در ترشح انسولین در مراحل بعدی دیابت نوع 2 می شود. ترشح بسیار کم انسولین یکی از نشانه های ابتلا به دیابت نوع 2 است . محققین دریافتند که رسپتورهای سلول بتا (مولکولهایی که سیگنالها را از هورمونها دریافت می کنند) برای حفظ تعداد سالمی از این سلولها نقش بسیار حیاتی دارند.  نتایج این تحقیق در ژورنال PLoS ONE به چاپ رسید.

منبع:www. dailyrx.com